Návrh rodinného domu a role projektanta a architekta

Jak je to s návrhem rodinného domu? Jak se na tom podílí architekt, projektant a statik? Z praxe často není zřejmé, kdo jakou práci provádí, kdo tomu velí a jak to celé funguje. Proto jsem tady s Radkem Hálou, který je architekt a navrhuje přírodní stavby. Jakou roli hraje projektant/architekt, jestli je mezi nimi nějaký rozdíl?

Zmatení je poměrně pochopitelné, protože role se v procesu často překrývají. Profese architekta a projektanta se v mnoha věcech doplňují, ale v některých věcech se zase překrývají. Ta situace je vždy individuální. Máme architekty, kteří jsou schopni uchopit celý proces stavby, koordinují práci všech ostatních projektantů. Stejně tak je situace opačná, kdy stavební inženýr hraje roli koordinátora. Pokud bychom si chtěli říct, co je přidaná hodnota práce s architektem, tak je to to, že může dát návrhu širší pohled na věci. Pokud jde například o umístění domů do prostředí, nějakou harmonii, proporce, nápad. Stavební inženýři jsou často zaměření prakticky, více na ty konstrukční záležitosti.

Máš na mysli, že upřednostní tyto věci před vzhledem domu?

Často jsou spíše pragmatici. Pokud chci pracovat s jemnějšími věcmi, jako je feng-šuej, tak málo který inženýr se tomu věnuje nebo má nasměrovanou pozornost tímto směrem. Myslím si, že architekti do toho můžou vnést svěžest, vyznají se v tradici, a ví jak ty věci propojovat a poskládat. Je ale velmi dobré, když mají schopnost následně s projektanty spolupracovat. Ví, kde končí práce jednoho a navazuje práce dalšího. To si myslím, že je klíč. Kdyby hledal projektanta pro nějaký svůj dům, tak bych se podíval na to, jakým způsobem pracuje on, co je jeho zodpovědnost, kde končí a kde začíná.

Může to vůbec celé pojmout kvalitně jeden člověk?

Určitě to jde a je spousta schopných architektů. Naše zkušenost z projektování je, že kompetence máme rozdělené. Já jsem u té první schůzky na pozemku, včetně vytvoření zadání se stavebníky, až po koncept domu. Což je další věc, která často není úplně jasná a to je to, čemu se říká architektonická studie. To je vlastně ten úvodní koncept, jak bude dům umístěný, jak bude vypadat, jaká bude dispozice, jaké tam budou materiály. To je úvodní část, které se klasičtí projektanti nevěnují úplně, to je těžiště práce architekta. Práce projektantů je jít do hloubky v tom, aby to bylo správně konstrukčně vyřešené ve všech navazujících profesích.

Často vidím nevraživost u projektantů typu „oni nakreslí pěkný obrázek a potom to nejde postavit. A nebo to stojí třikrát tolik než bylo zadání…“

Tam je velmi důležitá zpětná vazba. Když si vybírám člověka, se kterým budu dům navrhovat, tak se dívám na to, co má za sebou, jaké má zkušenosti a jestli má zpětnou vazbu ze staveb, které realizoval. Často jsou někteří architekti více umělci. Udělají krásný model z hlíny spolu se stavebníky, celý proces je pro všechny velice zábavný, a když pak zjišťují, co obnáší takový dům zrealizovat, tak zjistí, že je to úplně mimo možnosti. Tam se projekty taky někdy dostávají, že někdo začne s někým a zjistí, že to uteklo někam, kam nechtěl. Snažíme se, aby ty věci měly nohy jako první. Snažíme se nastavit nějaké mantinely a my se snažíme pohybovat v nich. U stavebníků rodinných domů jsou zcela běžně rozpočty omezené, nejsou nafukovací a pro nás je to určitý závazek, když něco slíbíme.

A není to právě role architekta, najít řešení, když mám málo peněz, tím pádem i malý dům, tak to nějak poskládat, usadit stavbu do zahrady, do pozemku.

Stavebníci mají na začátku obrovská očekávání a přitom mají omezený rozpočet a my musíme v tom najít cestu. Cestu najdeme buď v domě tím, že ho zmenšíme, uděláme nějaký kompaktnější tvar, jednodušší, když víme, že možnosti jsou takto omezené. Nebo můžeme doporučit, aby si některé věci zvládli udělat svépomocí a tam šetřili během stavby.

Mně se líbilo to, co říkal kolega v tvém týmu Dan Grmela, že ta studie je nejmenší část, ale má největší vliv na celou stavbu. Taky jsem se dříve díval na architekty trošku skrz prsty, kde se mi do rukou dostávali takové akce, kde byli buď nereálné rozpočty nebo to konstrukčně nedávalo úplně smysl. Tady jsem ale začal vnímat tu velkou roli a důležitost architekta, kdy tou původní energií definuje všechno ostatní.

Je dobré, aby měl architekt zkušenosti s tím konkrétním druhém stavby. Pokud jsou to dřevostavby, tak aby měl cit pro tu konstrukci. Kde a jak to podepřít, aby to dávalo smysl, aby to bylo dobře proveditelné. To je to, v čem se profese doplňují. Když statik dostane dobré zadání nebo studii od architekta, tak se jím s tím dobře pracuje a většinou se stavba i dobře realizuje. Když je na začátku jasná myšlenka a zkušenost, tak i ten průběh je hladší, než když je tam jenom nějaký výtvarný záměr architekta, který je spíš umělec a ty praktické věci už mu tolik nejdou. Podíval bych se na ty reference, co má člověk za sebou a podíval bych se i na nějaké jeho stavby. Když děláme slaměné domy, tak někteří lidé nabízí možnost se tam přijet podívat, popovídat si o tom, jak to probíhalo, zajet si na nějakým workshop. Možností je spousta, jak ty věci trošku prověřit.

Je obtížné si představit, že by to zvládl jeden člověk a vidím tady v tom obrovskou důležitost týmu.

Historický to fungovalo tak, že architekt byla osoba, která měla tak trošku o všem přehled, ale to neznamená, že všechno musí dělat sám. Dokáže si najít správné lidi na spolupráci.

Je to asi jako v každém oboru jsou tady dobří a zkušení architekti a ti méně zkušení, ale to není důvod zatracovat, že něco nakreslí a nepůjde to potom postavit.

To určitě ne, ale já to samozřejmě chápu. Když se člověk podívá na ty stavby, které kolem nás rostou, tak často vnímáme, že spousta architektů chce udělat nějakou exhibici, něco neobvyklého, co je strašně zajímavé, ale už často nemyslí na ty praktické důsledky. Z určitého úhlu pohledu má ta pošramocená pověst nějaký reálný základ. Myslím si ale, že je spousta šikovných architektů, kteří jsou ochotni vám v tom procesu být nápomocní a ušetři vám spoustu shánění. Můžete mít krásný dům, který se vejde do vašich reálných možností.

Záměrem samozřejmě není hanit architekty, ale uvědomit si jejich důležitost a vypíchnout, co kdo dělá. Někdy je to totiž tak, že projektant dělá studií a architekt tam vůbec není, nebo naopak. Často v tom týmu chybí statik. Já jsem to poznal u vás, protože u slaměných domů to vyvstává o to více, že ty balíky jsou velké a ten objem stavby je úplně jiný. Kdyby jsi na začátku nepracoval s tím, že ty stěny budou tlusté a s nějakými proporcemi, tak projektant by se z toho zbláznil, kdyby tam měl nějak vychytat výšky. Já jsem spíše vděčný za to, že jsem mohl nahlédnout někam, kde to funguje a dává to smysl.

Naše touha je dělat věci celistvě. Dům v prostředí, aby to fungovalo a lidem přinášelo radost ze života. Jak materiály, které se tam používají, tak to, že ten dům na pozemek pasuje, že to nějakým způsobem ladí v prostředí se sousedy.

Těch profesi tam je víc: voda, elektrika, topení, jak to vnímáš? Měl by to stále řídit jeden člověk? Jak vidíš ideální spolupráci v tomhle?

Určitě je tam vždy dobré, když je tam jedna osoba, která má přehled o tom celku. U nás to funguje tak, že já to mám na začátku. V případě, že jsou tam kolegové, kteří to zpracovávají, tak je tam pořád jeden člověk, který to celé drží. Pokud jsou tam věci, které je potřeba konzultovat spolu, tak se k tomu vracíme a ještě to třeba vylepšíme nebo změníme. Je důležité, aby se to nerozbilo mezi jednotlivé profese, bez nějaké návaznosti. Když se dnes staví pasivní domy, tak i technicky je tam spousta koordinací, vzduchotechnika versus vedení odpadu, vody a ty věci se musí všechny sladit dohromady, aby to prostě fungovalo.

Co bys doporučil někomu, kdo o tom vůbec nic neví a potřebuje řešit bydlení? Hledat první architekta nebo projektanta, jak začít a jak se v tom zorientovat, aby ta spolupráce potom mohla fungovat?

Připadá mi nejlepší najít si někoho jehož práce nás oslovuje. Podívat se na to, jakým způsobem pracuje a jestli se nám s ním dobře komunikuje. Komunikace je taky strašně důležitá. Když děláme studují domů, je potřeba si s člověkem rozumět na lidské úrovni, na přátelské rovině. V případě, že nám ten člověk nesedí, tak se můžeme domluvit a dělat to s někým jiným. Myslím si ale, že je to důležité, protože dům je taková největší investice v životě. Měli bychom tomu věnovat takovou nějakou pozornost, ale každý to má jinak. Pro někoho to jenom praktické splnění potřeby bydlet pod střechou a někdo v tom má životní sen a chce se realizovat ve všem. Podíval bych se na reference, na to co má člověk za sebou, zavolal bych mu, popovídal si sním a pokud se způsob, jakým pracuje mi líbí…

Vnímáš jako důležité v té prvotní fázi se doptat v jakém týmu pracují? Jakým způsobem to pokračuje dál po té studii?

To mi připadá také důležité, že jde o nějaký tým, který dokáže odvést práci. Mohu si porovnat i výsledky, do jaké hloubky je projekt zpracovaný. Je sice nějaký standard, který je daný vyhláškami stavebního zákona, jak se projektová dokumentace má vypadat, ale v reálu je úroveň odlišná. Určitě bych si nechal předložit nějaký projekt, který zpracovává ten kolektiv. Myslím si, že ty reference jsou v dnešní době nejdůležitější. Ono lidé někdy nevidí objem té práce, které v tom jsou.

Díky moc za tvůj čas a budu se těšit na další rozhovor.

Já taky.

Příspěvek Návrh rodinného domu a role projektanta a architekta pochází z Přírodní bydlení

Celý text naleznete na serveru (http://www.prirodnibydleni.cz) zde.

Comments are closed.